Ο Κανονισμός για την Προστασία των Δεδομένων στις Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις
Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) είναι ένα σημαντικό νομοθετικό κείμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ρυθμίζει την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων. Ο GDPR επηρεάζει άμεσα τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, καθώς αυτές συλλέγουν και επεξεργάζονται πληθώρα προσωπικών δεδομένων από τους πελάτες τους.
Ποιες πληροφορίες καλύπτονται από τον GDPR;
Ο GDPR καλύπτει κάθε είδος πληροφορίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ταυτοποίηση ενός ατόμου, όπως:
- Ονοματεπώνυμο
- Διεύθυνση
- Αριθμός τηλεφώνου
- Διεύθυνση email
- Αριθμός ταυτότητας ή διαβατηρίου
- Πληροφορίες πληρωμής
- Ιστορικό κρατήσεων
- Προτιμήσεις δωματίου
- Στοιχεία διατροφικών αλλεργιών ή ιατρικών παθήσεων
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων;
Σύμφωνα με τον GDPR, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οφείλουν:
- Να λαμβάνουν ρητή και ελεύθερη συγκατάθεση από τους πελάτες τους πριν συλλέξουν ή επεξεργαστούν τα προσωπικά τους δεδομένα.
- Να ενημερώνουν τους πελάτες τους για τον τρόπο με τον οποίο θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τους.
- Να διασφαλίζουν την ασφάλεια των δεδομένων και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την πρόληψη παραβιάσεων.
- Να δίνουν στους πελάτες τους πρόσβαση στα δεδομένα τους, το δικαίωμα να τα διαγράψουν ή να τροποποιήσουν, και να αντιταχθούν στην επεξεργασία τους.
- Να τηρούν αυστηρά μέτρα ασφαλείας για την προστασία των δεδομένων από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, χρήση ή διαρροή.
Ποιες είναι οι συνέπειες της μη συμμόρφωσης;
Η μη συμμόρφωση με τον GDPR μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές κυρώσεις, όπως πρόστιμα έως και 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών ή €20 εκατομμύρια, whichever is greater.
Πώς μπορούν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να συμμορφωθούν με τον GDPR;
Για να συμμορφωθούν με τον GDPR, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν τα ακόλουθα μέτρα:
- Να υιοθετήσουν μια πολιτική προστασίας δεδομένων που να είναι σύμφωνη με τον GDPR.
- Να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους σχετικά με τις απαιτήσεις του GDPR.
- Να εφαρμόσουν τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των δεδομένων.
- Να διενεργούν τακτικά ελέγχους για να διασφαλίζουν την τήρηση του GDPR.
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των ξενοδοχείων;
- Να λαμβάνουν ρητή και ελεύθερη συγκατάθεση από τους πελάτες πριν συλλέξουν ή επεξεργαστούν τα δεδομένα τους.
- Να ενημερώνουν τους πελάτες για τον τρόπο με τον οποίο θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τους.
- Να διασφαλίζουν την ασφάλεια των δεδομένων και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την πρόληψη παραβιάσεων.
- Να δίνουν στους πελάτες πρόσβαση στα δεδομένα τους, το δικαίωμα να τα διαγράψουν ή να τροποποιήσουν, και να αντιταχθούν στην επεξεργασία τους.
- Να τηρούν αυστηρά μέτρα ασφαλείας για την προστασία των δεδομένων από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, χρήση ή διαρροή.
Τα προσωπικά δεδομένα που επεξεργάζονται οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατέχουν εξέχουσα θέση στον τουρισμό, ο οποίος με τη σειρά του αποτελεί σημαντικό κομμάτι της οικονομίας πολλών χωρών, όπως η Ελλάδα.
Λόγω της φύσης των υπηρεσιών που προσφέρουν, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έρχονται σε επαφή με πλήθος ατόμων και επεξεργάζονται ένα ευρύ φάσμα προσωπικών δεδομένων.
Κατηγορίες δεδομένων:
- Δεδομένα ταυτοποίησης: Ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, αριθμός τηλεφώνου, email, αριθμός ταυτότητας ή διαβατηρίου.
- Δεδομένα πληρωμής: Πληροφορίες τραπεζικών καρτών, PayPal, κτλ.
- Δεδομένα κράτησης: Ημερομηνίες διαμονής, τύπος δωματίου, αριθμός ατόμων, προτιμήσεις.
- Ιστορικό διαμονής: Προηγούμενες κρατήσεις, προτιμήσεις σε δωμάτια, υπηρεσίες που χρησιμοποιήθηκαν.
- Δημογραφικά δεδομένα: Ηλικία, φύλο, εθνικότητα.
- Προαιρετικά δεδομένα: Αλλεργίες, ιατρικές παθήσεις, διατροφικές προτιμήσεις.
Επεξεργασία δεδομένων:
- Συλλογή κατά την κράτηση, την άφιξη ή μέσω της ιστοσελίδας.
- Χρήση για την ολοκλήρωση της κράτησης, την παροχή υπηρεσιών, την ενημέρωση για προσφορές.
- Αποθήκευση για το απαραίτητο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
- Διασφάλιση της ασφάλειας και της προστασίας από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση.
Συμμόρφωση με τον GDPR:
- Εφαρμογή των αρχών του GDPR, όπως η νομιμότητα, η διαφάνεια και η ελαχιστοποίηση των δεδομένων.
- Λήψη συγκατάθεσης για την επεξεργασία των δεδομένων.
- Ενημέρωση των πελατών για τα δικαιώματά τους, όπως η πρόσβαση, η διόρθωση και η διαγραφή των δεδομένων.
- Εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα GDPR.
- Υλοποίηση μέτρων ασφαλείας για την προστασία των δεδομένων.
Ευαίσθητα δεδομένα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
Εκτός από τα κοινά προσωπικά δεδομένα, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ενδέχεται να επεξεργαστούν και ευαίσθητα δεδομένα, όπως:
- Δεδομένα υγείας: Αλλεργίες, ιατρικές παθήσεις, ιστορικό νοσηλείας, αναπηρίες.
- Δεδομένα θρησκείας ή ιδεολογικών πεποιθήσεων: Θρησκευτικές πεποιθήσεις, πολιτικές απόψεις.
- Δεδομένα φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής: Φυλή, εθνικότητα, χρώμα δέρματος.
- Δεδομένα γενετικής: Γενετικά χαρακτηριστικά, οικογενειακό ιστορικό.
- Δεδομένα σεξουαλικής ζωής ή σεξουαλικού προσανατολισμού: Σεξουαλικός προσανατολισμός, σεξουαλική ζωή.
- Βιομετρικά δεδομένα: Δακτυλικά αποτυπώματα, αναγνώριση προσώπου.
Επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων:
- Η επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως:
- Συγκατάθεση: Ρητή και ελεύθερη συγκατάθεση του υποκειμένου.
- Εκτέλεση σύμβασης: Απαραίτητη επεξεργασία για την εκτέλεση σύμβασης με το υποκείμενο.
- Ζωτικής σημασίας συμφέρον: Προστασία της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας του υποκειμένου ή άλλου ατόμου.
- Νομική υποχρέωση: Συμμόρφωση με έννομη υποχρέωση του υπευθύνου επεξεργασίας.
- Δημόσιο συμφέρον: Εκτέλεση καθήκοντος προς το δημόσιο συμφέρον ή άσκηση δημόσιας εξουσίας.
- Επιστημονική ή ιστορική έρευνα: Στατιστικοί σκοποί ή ιστορική έρευνα.
Ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας:
- Η επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων απαιτεί αυστηρά μέτρα ασφαλείας για την προστασία τους από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, χρήση ή διαρροή.
- Τα μέτρα ασφαλείας δύναται να περιλαμβάνουν:
- Τεχνικά μέτρα: Κρυπτογράφηση, περιορισμός πρόσβασης, τείχη προστασίας.
- Οργανωτικά μέτρα: Εκπαίδευση προσωπικού, πολιτικές ασφαλείας, έλεγχοι.
Πώς μπορούν τα ξενοδοχεία να συμμορφωθούν;
- Να υιοθετήσουν μια πολιτική προστασίας δεδομένων που να είναι σύμφωνη με τον GDPR.
- Να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους σχετικά με τις απαιτήσεις του GDPR.
- Να εφαρμόσουν τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των δεδομένων.
- Να διενεργούν τακτικά ελέγχους για να διασφαλίζουν την τήρηση του GDPR.
Ονομάζομαι Γιώργος Χατζηθεοδοσίου και είμαι επαγγελματίας στο Digital Marketing όπως και του δικηγορικού Μάρκετινγκ. Έχω πάθος με την κειμενογραφία και την προβολή επαγγελματιών στο διαδίκτυο με εξελιγμένες στρατηγικές σε Ελλάδα και εξωτερικό.